help mijn reutje accepteert het 2e hondje niet echt....

Hier kun je al je algemene tips & trics (dus ook boeken en dvd's) kwijt zodat iedereen er van kan meeprofiteren!
Let op: sommige subfora hebben hun eigen specifieke tips & tricks!

Moderator: Alexandra

ankie1956
Naam hond(jes): binkie-jennie
Reu of teef: reu en teef

help mijn reutje accepteert het 2e hondje niet echt....

Bericht door ankie1956 » wo 30 dec 2015, 13:22

Misschien kunnen jullie mij adviseren wat ik het beste kan doen.....

Ruim 2 maanden terug is mijn teefje Loesje overleden met 17 1/2 jaar.
Binkie het reutje is 12 1/2 jaar en vanaf 18 maanden woont hij hier.
De spelregels waren duidelijk Loesje was de baas en toen hij hier net was corrigeerde ze hem als hij vervelend was.
De laatste jaren was Loes niet meer zo dominant en begon van alles te mankeren, maar nog steeds was het duidelijk, zij was de baas in huis. En als er echt wat met haar was bijvoorbeeld epileptische aanval dan maakte hij dat wel duidelijk aan mij door piepen of blaffen.
De laatste weken merkte ik dat hij totaal zijn draai niet meer kon vinden en zeg maar beetje eenzaam voelde.
Dus via marktplaats op zoek gegaan naar een wat ouder teefje dat door omstandigheden weg moest.
Die vonden we, we hebben haar omgedoopt van Jacky naar Jennie en de eerste kennismaken verliep prima. paar uur laten rommelen met elkaar en geen gegrom maar wel gekwispel.
Aangezien ze een paar uur rijden van mijn huis af woonden, Jennie (zondag) eind van de dag maar meegenomen.
Af en toe wel wat gegrom over en weer, dan mocht hij dit niet van haar en weer andersom.
Gisteren kwamen de kids ff kijken met de kleinkinderen en vanaf dat die weg zijn is het dus zwaar naadje.
Binkie was stront jaloers ook al aaiden ze hem ook en nu kan Jennie geen goed doen.
Zodra ze maar beweegt gaat hij grommen en happen naar haar.
het is heus niet de eerste keer dat ik 2 hondjes heb in mijn 59 jaar, maar wel dat ik dit gedrag niet ken.....
eerst was hij blij en probeerde zeg maar te sjansen en nu zit ze de ochtend al in een hoekje met hem ervoor en als ze beweegt hoppa agressie naar haar toe.
Als ik de wijze heren mag geloven via Google is dit gedrag om te bepalen wie de baas is huis is.... en dat ik dit straal moet negeren maar ik krijg er echt de bibbers van...

Even een kanttekening, Binkie is een herplaatsbaar hondje die mishandeld is geweest en nog steeds erg fel kan reageren op pijnprikkels of enge situaties.
Jennie is een soort van eigenwijze kleine dame die weg moest opdat ze op de boerderij de poesen en kippen te grazen nam.

hebben jullie raad?

Alexandra
Team Happy
Naam hond(jes): Fleurtje & Madelief
Reu of teef: Mädelchens
Verjaardag hond: 04 jan 2010
Verjaardagen meer hondjes: Madelief: 10 juni 2011
Contacteer:

Re: help mijn reutje accepteert het 2e hondje niet echt....

Bericht door Alexandra » do 31 dec 2015, 00:17

Mijn raad is dat jullie even de baas moeten zijn.
Niet afwachten, maar de honden gelijk behandelen en niet een voortrekken op de ander.
Binkie direct corrigeren als hij naar doet, want jij bent de baas niet hij. En in een roedel wordt ongewenst gedrag direct afgestraft door de alfa.
En als dat gaat met een ferme BINKIE NEE! dan is dat prachtig. En anders moet je hem uit het gedrag halen met een plantenspuit bijvoorbeeld.
Je moet het een paar weken wel gunnen, maar meestal komt het wel goed.
Niet vergeten om Binkie ook weer lief te vinden/complimentjes geven als hij juist goed gedrag vertoont.

Sterkte en succes!
Afbeelding

Afbeelding

ankie1956

Bericht door ankie1956 » do 31 dec 2015, 01:06

het is allemaal zo onduidelijk als je de kenners moet geloven.
De ene zegt net als jij, jij moet de baas zijn en de ander zegt..... zo moeten samen weer een roedel vormen en dan moet er een de ranghoogste zijn en dat moeten ze zelf uitvechten.
Klopt ook wel wat ze zeggen het lijkt een heel fel gevechte, maar niks geen wondjes of bloef, meer giga herrie en een hoop grommen, achter elkaar aandraven, opjagen en tandengeklapper :-)
Maar ik kan er dus erg slecht tegen want al mijn vorige honden was het ff wennen en druk snuffelen, keertje erg grommen... of zoals Loesje zelf bij Binkie deed, je mikt um plat neer als hij te ver ging.
Maar deze dame is dus geen andere hond gewend vermoed ik en alhoewel ze een rustige jack is, laat ze niet het kaas van der brood af eten.

Kijk aangezien ik van haar de 3e baas ben in 5 1/2 jaar, geef ik het echt niet zomaar op. Maar ik weet ook dat Binkie door zo ernstig mishandeld te zijn geweest als pup en jonge hond, dat hij vreemd treiter gedrag kan vertonen en niet snel iets met rust laat. Dit alles maakt het moeilijker om hem dus te straffen.... want als de theorie klopt dat de serkte de baas moet zijn in de roedel en ik bestraf hem.... dan gaaf hij dat wreken op Jennie...

Ach ik kijk het nog even aan, merk wel dat sinds ik ze beiden negeer het iets rustiger wordt. Lijkt wel of ze alle twee MIJN volle aandacht willen en dus jaloers zijn op de ander.
Vandaag heeft bijvoorbeeld mijn vriend Binkie meegenomen naar de keuken, hoop gekwebbel en een hapje want binkie is dol op hapjes en toen had ik even tijd voor Jennie om eens lekker haar buikje te aaien.
Omdat we meestal boven in de studeer/hobby-hok zitten en zij geen trappen kan lopen (ze is echt te dik) neemt een van ons haar steeds even mee voor een plasje en dan krijgt binkie weer even de volle aandacht.

Bedankt voor je reactie, voel me net een bezorgde kloek :-)

Alexandra
Team Happy
Contacteer:

Bericht door Alexandra » do 31 dec 2015, 12:17

Dat kan ik me goed voorstellen.

Toen wij Odie in huis namen moest beide dames echt helemaal niets van hem weten. Dat heeft echt wel even geduurd. :)
Ze moeten inderdaad hun eigen weg vinden er in, maar als het te dol wordt dan ben jij altijd de roedeloudste.
Bij ons is tussen de hondjes ook niet echt te merken dat er 1 echt de baas is. Als ik zou moeten kiezen dan zou ik zeggen dat het Madelief is, maar zet haar in een andere situatie waar ze onzeker is en dan is ze echt niet zo de baas :mocking:

Het komt vast wel goed. Verschillende meningen lezen op internet is heel heel erg verwarrend.
Ik kies dan wat het dichts bij mijn gevoel ligt of de voor mij meest logische redenatie.

Succes hoor en hier mag je ALTIJD een bezorgde moederkloek zijn, dat zijn we allemaal XD
Afbeelding

Afbeelding

Kelly
Forum Moderator
Naam hond(jes): Spot & Sienna
Reu of teef: Reu & Teefje
Verjaardag hond: 05 apr 2009
Verjaardagen meer hondjes: Sienna: 8 januari 2011

Bericht door Kelly » do 31 dec 2015, 14:42

Het is moeilijk.
Wat is wijsheid, ik heb even geen idee.
Zelf hebben wij ene reutje van bijna 7 en een teefje van bijna 5. Teefje is erg nerveus en valt in situaties ook uit naar het reutje door de spanning. Zij doet dit naar hem omdat hij het dichtste bij haar staat. Nu komt het nog een enkele keer voor maar het is al stukken minder.
De enige echte tip die ik je kan geven; blijf in alle situaties zelf rustig! Moeilijk maar het helpt echt. Vechten ze, begin niet te schreeuwen maar leid ze af. Grommen ze naar elkaar, duidelijke nee en verder niks. Wordt niet nerveus; ze gaan vechten of grommen of weet ik wat, want dan gebeurd het. Denk; ze kunnen het, ze zijn lief en ik ben er van overtuigd dat het goed gaat dan gaat het 9 vd 10 keer ook goed.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

ankie1956

Bericht door ankie1956 » zo 03 jan 2016, 23:29

bedankt dames voor jullie reacties

Ik had even internet problemen, kon wel lezen maar niets typen....

Oudjaarsdag was redelijk rustig verlopen, maar ja Jennie is daar duidelijk bang voor en het leek wel of Binkie dacht oke dan stellen we het rellen even uit tot later.
Nieuwjaarsdag was helemaal rustig, weinig grommen en snauwen, maar de dag enra vlogen ze elkaar echt aan. nee nee geen bloed, maar pfffft ik schrok me rot. Dus riep ik nee en toen stopten ze wel. Maar de keren erna dus niet.
Nog steeds komt er geen wonden bij kijken hoor en als het om hapjes gaat staan ze kwispelend naast elkaar :-)
Het heeft er meer mee te maken dat Binkie erg jaloers is. Het oude teefje had er maling aan en vond ook veel goed van hem. Als ik die aanhaalde en meneertje ging zich er tussen wringen dan kon ik hem rustig terugduwen en hem op zijn beurt laten wachten. Meestal aaide ik beiden hoor, maar soms was hij even buiten en dan kwam zij even buurten.
Nu is het zo als hij denkt dat ik Jennie aanhaal, dan is het daarna vaak heibel. Ook als de een heeft gegeten en de ander wil erna is het gedonder in de glazen, of hij nu eerst eet of zij. Voorheen wachtte hij keurig tot loesje klaar was met smikkelen. Maar Jennie is wel net als hij gericht op eten.
Nog steeds draait hij halve dagen om haar heen, beetje grommen en lipjes optrekken.
Dus ik denk dat de ranghoogste nog niet echt bepaald is. Buiten dat ik hij erg koppig en ik heb nog nooit iets gemerkt dat ie snel wat opgaf...

dus blijft het nog lang onrustig denk ik pfffffffft

En net als ik denk dat het niet zo'n wijze keus is geweest om Jennie in huis te halen.... dan gaan ze gezellie snuffelen aan elkaar en kwispelen wat. Schiet mij maar in de kerstboom whahahaha

Alexandra
Team Happy
Contacteer:

Bericht door Alexandra » ma 04 jan 2016, 00:39

:lik: :lik: :lik:
Komt wel goed vermoed ik hoor.
Afbeelding

Afbeelding

ankie1956

Bericht door ankie1956 » di 12 jan 2016, 00:52

En het gaat gelukkig steeds beter tussen meneer en mevrouw.
Binkie heeft moeten accepteren dat ze toch echt sterker is dan hij en dat vrouwtje heus w handen heeft om te aaien en dat hij zodoende echt geen aandacht te kort komt.
Ze verdragen elkaar momenteel prima, al blijft hij een beetje macho doen.......... Zo gaat ie buiten voor het kattenluik staan zo van jij mag er niet door en aangezien Jennie het luik ook nog was eng vind gaat ze mij halen van Hellup IK MAG ER NIET UIT hahaha.
Maar het is leuk om weer een speelse hond in huis te hebben en ik hoop dat Binkie ook weer gaat spelen. Die is het een beetje afgeleerd merk ik omdat Loesje mijn overleden teefje het niet meer kon....

Maar hoe dan ook ik blijf mijn best doen om de vrede te bewaren en ik moet zeggen dat na een paar fikse aanvaringen met elkaar de 'baas' is bepaald en dat geeft wat rust. Er is trouwens buiten veel herrie en gevechten geen druppel bloed gevloeid. Als extra reden dat ik haar niet meer wil missen is dat ik merk hoe onwijs lief ze is en hunkert naar liefde en dat verdient ze met haar 5 1/2 jaar ook wel eens. Haar vorige baasjes hebben niet eens de moeite genomen om te informeren hoe het gaat, zegt genoeg over hun want Jennie is gewoon een beste tante en totaal niet agressief en vervelend.
Mocht het door omstandigheden echt niet gaan (wat ik niet denk hoor) dan zal ik er alles aan doen om een gouden mandje voor haar te vinden en nooit maar dan ook nooit terugsturen naar waar ze vandaan komt!
Weer een geval van we nemen een Jack, zo leuk voor de kids en oja jagertjes dus op de boerderij kon ze wel de ganzen wegjagen enz...... je kunt gewoon merken dat ze weinig aaitjes heeft gehad en als je eens met wat luide stem verbied zie je gelijk grote schrik-oogjes......
Neuh ze blijft gewoon maar hier, want ik ben ook al helemaal dol op haar en zij op mij :-)

Alexandra
Team Happy
Contacteer:

Bericht door Alexandra » di 12 jan 2016, 11:22

Fijn! :heelblij:
Afbeelding

Afbeelding

Kelly
Forum Moderator
Naam hond(jes): Spot & Sienna
Reu of teef: Reu & Teefje
Verjaardag hond: 05 apr 2009
Verjaardagen meer hondjes: Sienna: 8 januari 2011

Bericht door Kelly » di 12 jan 2016, 19:47

Wat super fijn dat het goed gaat!!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Plaats reactie