geschiedenis Black and Tann

Moderator: Lau

janita&max
Naam hond(jes): max & maylo
Reu of teef: reutjes
Verjaardag hond: 19 apr 2006
Verjaardagen meer hondjes: 29 03 2012
Contacteer:

Re: geschiedenis Black and Tann

Bericht door janita&max » di 24 jul 2012, 19:28

in engeland denken ze er heel anders over dan in nederland maar alsnog snap ik dan niet dat er dan een discussie over moet zijn

er zijn vooroordelen over de echte jack russell neem aan dat de eigenaren die zon hondje hebben dat ook verdedigen dus waarom zou
iemand die een b&t heeft dan anders zijn dan een andere hondeneigenaar

en nogmaals uiteindelijk maakt het niet uit wat voor merk de hond heeft het gaat erom wat de baas er mee doet
Afbeelding

Alexandra
Team Happy
Naam hond(jes): Fleurtje & Madelief
Reu of teef: Mädelchens
Verjaardag hond: 04 jan 2010
Verjaardagen meer hondjes: Madelief: 10 juni 2011
Contacteer:

Bericht door Alexandra » di 24 jul 2012, 20:18

Tja, als jij niet wilt snappen dat er gewoon een rasbeschrijving is van de JRT en dat de B&T daar heel duidelijk niet aan voldoet dan wordt het een moeilijk gesprek.

Nogmaals, een Volkswagen is ook geen Mazda. Toch? Daar is toch ook geen discussie over dat de Mazda eigenaar beweert dat ie eigenlijk een Volkwageneigenaar is?
Maakt dat dan dat de Volkswagen beter is dan de Mazda? Nee natuurlijk niet, voor elk is een eigen liefhebber en elk heeft daar veel plezier aan.
Dus daarom is het mij echt een raadsel waarom de "fokkers" en de B&T eigenaars het zo vreselijk belangrijk vinden dat ze hun hondje een JRT willen noemen. Je hebt gewoon een B&T, niets mis mee, schattige hondjes maar het zijn GEEN Jack Russells omdat ze niet voldoen aan de rasbeschrijving, net zo min als dat ze voldoen aan de rasbeschrijving van een pincer, herdershond of boxer.
Zo heel erg moeilijk is dat toch niet?
Afbeelding

Afbeelding

Alexandra
Team Happy
Contacteer:

Bericht door Alexandra » di 24 jul 2012, 20:51

Ik lees bovenstaande en merk dat ik erg streng overkom. Omdat ik er wél achter sta wat ik schreef laat ik het zo staan, maar ik wil het wel een beetje nuanceren.
Het is gewoon erg lastig communiceren met mensen die het idee hebben dat hun hondjes niet goed genoeg worden gevonden door een groep andere honden eigenaars. Dat is een veronderstelling die niet opgaat voor de meeste JRT eigenaars en het maakt het aangaan van een gesprek heel lastig omdat de B&T eigenaar eigenlijk al altijd met een strijdgevoel het gesprek ingaat, omdat ie denkt dat ie zijn hondje moet verdedigen.
Het jammere in deze discussie is dat de B&T eigenaars en de fokkers de discussie altijd omdraaien. Feiten zijn niet belangrijk, maar gevoel wel. En met gevoel kun je niet discussiëren. En als je niet wilt horen wat de feiten zijn, dan is het gesprek ook afgelopen. Ik heb nu in dit topic al 10 keer een vergelijking gemaakt, om duidelijk te maken dat het gewoon in de basis een verschil is tussen de beide rassen, maar daar wordt gewoon overheen gelezen. Dat is heel frustrerend.

De discussie die er is komt vanuit de B&T hoek, die eigenen zich iets toe wat niet gerechtvaardigd is. Het is toch logisch dat de JRThoek daar tegen in opstand komt en hun ras gaat verdedigen? Hetzelfde zou gebeuren als de Mechelse herderfokkers ineens gaan zeggen dat het duitse herders zijn, want ze lijken er wel een beetje op...
Afbeelding

Afbeelding

janita&max
Naam hond(jes): max & maylo
Reu of teef: reutjes
Verjaardag hond: 19 apr 2006
Verjaardagen meer hondjes: 29 03 2012
Contacteer:

Bericht door janita&max » di 24 jul 2012, 22:00

ben der over uit gepraat laat ten eerste niet tegen me praten alsof ik een klein kind ben die dan iets niet snapt???

en ten tweede als je mijn bericht goed gelezen had zei ik al dat het me niks kan schelen hoe de hond heet als mensen me vragen wat het is
zeg ik vaak jackrussell met een tint van de duitse jachtterrier ( dit staat officieel vast in de papieren van de moeder van max)
als ik een hond op straat zie lopen ga ik niet eerst kijken of iedere vlek wel klopt met de ras beschrijving die er officieel voor staat

mensen die een echte jack hebben verdedigen hun ras en dat zal met alle rassen zo zijn maar uit eindelijk gaat het toch niet om welk ras de hond is
maar dat je als persoon voor het hondje kiest omdat je die leuk, mooi etc vind en er voor wil zorgen en het als levenspartner ziet en niet dat je er tientallen
discussies over gaat voeren wie nu eigenlijk gelijk heeft
Afbeelding

Alexandra
Team Happy
Contacteer:

Bericht door Alexandra » di 24 jul 2012, 22:09

Met zo'n reactie kan ik dus echt hélemaal niets Janita. We praten gewoon langs elkaar heen.
Heel jammer dat je mijn oprechte poging tot verduidelijking opvat als dat ik tegen je praat als een klein kind. Het zij zo.
Afbeelding

Afbeelding

Ladybug
Naam hond(jes): Bob
Reu of teef: Reu
Verjaardag hond: 02 sep 2009

Bericht door Ladybug » vr 27 jul 2012, 17:01

ik denk dat t ook beetje het probleem is het een naam te geven
black and tan is de kleur...
ras tsja... vaak een kruising tussen een jrt en een noem t eens iets met die kleur!

dus ik maak er vaak van " een jack russell maar ergens ooit gekruist voor de kleur"
dan ben ik vrij eerlijk want zijn mama was raszuiver en zijn papa en een jack met ergens een kruising dus ergens een aantal generaties terug is er een ander ras te pas gekomen

dus logisch gezien is hij overheersend jack russell met een beetje mixje van iets :P

lastige word dat vele niet weten dat ze een kruisin kopen maar wel veel mensen m hebben
we moeten dit nieuwe soortje ook gewoon een naam geven!

en tja in weze zijn alle jackjes zonder stamboom misschien wel ergens een kruising
alleen omdat je het bij een black and tan ziet, word er nar gevraagd en over getwijfeld
terwijl bob 2 zusjes had die beiden echt overheersend wit waren, en als we die jack russell noemen is ineens het hele probleem opgelost

dus tsja t is gewoon lastig te benoemen :P

maar voor de makkelijkheid noemen w t vaak jack russell
als mensenv ragen "wat is het" zie ik mij nog niet zozeer antwoorden

nou zijn papa was een mixje zijn mama een jack russell dus ergens een kruising en blablabla :gekkebek:
uit makkelijkheid categoriseren we ze maar even onder jack russell met een mixje voor de kleur :p

neen aan dat de andere mensen die zijn 2 zusjes uit het nest hebben dit ook doen :lolbord: en die worden niet " gek " aangekeken om hun opmerking dat het een jack is... terwijl ze net zo grote mx zijn als bob

ach als je maar gelukkig bent met je hondje.... maar idd sommige beweren (en denken) dat ze een zeldzame speciale kleur hbben etc etc
vaak niet wetende dat ze een mixje hebben en dat is soms wel lastig
Afbeelding

Plaats reactie