Giardia (diarree)

Hier alles over aandoeningen en ziektes die bij je hondje voor (kunnen) komen

Moderator: Alexandra

Happy Jackies

Giardia (diarree)

Bericht door Happy Jackies » do 27 jan 2011, 18:13

Een hond zal normaal gesproken 1 a 2 keer per dag goedgevormde ontlasting hebben. Als er (water)dunne ontlasting in plaats van goed gevormde ontlasting ontstaat spreek je van diarree. De meest voorkomende oorzaken van diarree zijn voerverandering, een virus (coronavirus, parvovirus), spoelwormen, giardia of voedselallergie.

Giardia is een oorzaak die vaak over het hoofd wordt gezien bij diarree verschijnselen. Giardia is een flagellaat (een protozoaire parasiet) en bestaat uit eencellig organisme, dat voorkomt in diverse ontwikkelingsstadia. Giardia is de meest voorkomende maag-darm parasiet bij honden. 10 tot 20 % van diarree bij honden wordt hierdoor veroorzaakt. In dierenpensions of kennels kan dit percentage oplopen tot 100%. Ook bij jonge honden met diarree, die uit het buitenland meegenomen zijn, zien we vaak een giardia besmetting.
Giardia is ook voor mensen besmettelijk! De overdracht vind plaats via de feacale-orale weg. Dit houdt in dat de hond de cysten uitpoept, en dat een ander dier of mens dit via opname met de mond binnen krijgt. Slechts 10 cysten zijn er nog om een infectie bij een nieuwe ‘gastheer’ te laten aanslaan. Per gram ontlasting worden er wel 100.000 cysten uitgescheiden als er sprake is van een infectie.

Vaak verlopen giardia infecties bij gezonde dieren zonder symptomen, maar scheiden ze wel periodiek de besmettelijk cysten uit. Bij honden met mindere weerstand komt het wel tot ziekte verschijnselen. Vooral honden die in een asiel of pension verblijven kunnen gemakkelijk hiermee besmet raken. Jonge honden met een verminderde weerstand (door bijvoorbeeld stress of ziekte) kunnen diarree door giardia oplopen.

Als diarree chronisch is geworden denk dan aan giardia. Denk vooral aan giardia als uw hond terugkerende diarree heeft en u uw hond al behandelt heeft met medicijnen en aangepast voer maar er geen verbetering optreedt. Giardia geeft dunne ontlasting, of brijachtige stinkende diarree. Er kan slijm en bloed bij zitten. Ook zie je vaak dat de honden erg misselijk zijn, en regelmatig braken. Vaak behouden ze wel hun eetlust.

Giardia komt voor in 2 vormen. Het parasietenstadium (trofozoiet) toont zich als een zeer klein meercellig zweepiertje die alleen met een microscoop te zien is. Vermeerdering vindt plaats door tweedeling, en daarom kan de vermeerdering explosief gaan. Uit iedere trofozoiet ontstaat een cyste. Een ander stadium is de cyste, ook wel oocyste genoemd. Dit is een zeer infectieus stadium. Onder koele en vochtige omstandigheden is de cyste, die wordt uitgescheiden in de ontlasting, weken- tot soms wel maandenlang besmettelijk.

Er zijn 2 manieren om een diagnose te stellen. Één daarvan is via een microscoop. Deze diagnose werd vooral vroeger gebruikt. Maar omdat de ontlasting echt vers moet zijn bij onderzoek, en je de trofozieten ook kunt missen onder de microscoop wordt er tegenwoordig vooral gebruik gemaakt van de snaptest. Deze test kun je direct uitvoeren en is veel betrouwbaarder en gevoeliger dan de microscopische test.
Pas vooral op herbesmetting. De hond kan zich herbesmetten als er diarree met oocysten in de vacht terecht is gekomen. Als de hond dit oplikt besmet hij zichzelf weer. Er wordt geadviseerd om de hond op de 3e en e 5e dag na het begin van de behandeling te wassen om dit te voorkomen. Indien u ontlasting aan de vacht ziet, was dit meteen weg! Alle dieren in het gezin moeten behandelt worden. Goede hygiëne is ook erg belangrijk. Was als eigenaar je handen na contact met je hond. Reinig en desinfecteer de omgeving waarin je dier leeft, was alle mandjes en dekentjes waar je hond gebruik van maakt, dit alles is zeer belangrijk om herbesmetting te voorkomen.

Tekst: Lau

stephanie
Naam hond(jes): Jack
Reu of teef: Reu
Verjaardag hond: 08 okt 2005

Re: Giardia (diarree)

Bericht door stephanie » do 24 okt 2013, 22:35

Kan ik hier op antwoorden?

Jack heeft al een paar dagen last van flinke diarree. We lopen al twee nachten op met hem :neaaa:

Ik heb vanavond even de DA gebeld. Jack is voor de rest energiek en hij drinkt voldoende water. Hij speelt nog steeds met Luca en met uitlaten wilde hij zelfs met takken spelen...en dat is sowieso iets nieuws voor Jack....
Hij heeft gisteren wel zijn eten uitgebraakt, maar vandaag dus niet.

De DA-assistente heeft aangegeven dat ik morgen wel wat ontlasting kan afgeven, zodat ze het kunnen onderzoeken op giardia.

Dus nu staat er een potje met diarree klaar om morgen af te geven :eew:
Ik ben benieuwd.

Zouden jullie trouwens al zo snel onderzoek laten doen of eerst even afwachten of de diarree stopt?
groetjes Stephanie, Jack en Luca

Afbeelding

Afbeelding

Alexandra
Team Happy
Naam hond(jes): Fleurtje & Madelief
Reu of teef: Mädelchens
Verjaardag hond: 04 jan 2010
Verjaardagen meer hondjes: Madelief: 10 juni 2011
Contacteer:

Bericht door Alexandra » do 24 okt 2013, 23:06

Bij gewone diarree, zonder bloed, wacht ik meestal even af. Ik doe dan het dieet even aanpassen.
Maar ik ben ook van mening dat er niets mis is met het even laten nakijken.Dan weet je het tenminste en kun je actie ondernemen wanneer nodig.

Sterkte met Jack!
Afbeelding

Afbeelding

jeann6
Naam hond(jes): Tess onze jack russel en Zorro onze X-malamute
Reu of teef: teef en ex-reu
Verjaardag hond: 27 mei 2010
Verjaardagen meer hondjes: Zorro 11-02-2010

Bericht door jeann6 » vr 25 okt 2013, 08:01

Ik wacht ook meestal even af zeker als ze zich niet ziek voelen........
Als ze iets verkeerds hebben gegeten reageren ze vaak ook met diarree.

Aan de andere kant als de kosten niet de pan uitreiken dan is er niets mis mee om de ontlasting na te laten kijken.
Afbeelding

Afbeelding

Kelly
Forum Moderator
Naam hond(jes): Spot & Sienna
Reu of teef: Reu & Teefje
Verjaardag hond: 05 apr 2009
Verjaardagen meer hondjes: Sienna: 8 januari 2011

Bericht door Kelly » vr 25 okt 2013, 08:15

Ik wacht ook altijd eventjes af.
Meestal begin ik de tweede dag met gekookte kip en rijst en eigenlijk is de diarree naarmate wel met 2 dagen over.
Maar als de kosten niet te hoog zijn en hij het al een paar dagen heeft zou ik het vandaag laten onderzoeken. Dan heb je dat gedaan voor het weekend. Weekendtarief wil je tegenwoordig ook niet meer betalen :s
Afbeelding

monique
Naam hond(jes): Bella
Reu of teef: teefje
Verjaardag hond: 29 mei 2009

Bericht door monique » vr 25 okt 2013, 09:10

beterschap voor Jack .
Afbeelding

stephanie

Bericht door stephanie » vr 25 okt 2013, 09:15

Vannacht is Jack weer erg ziek geweest. We moest er 3x uit. Het is alleen diarree.

Peter heeft net het potje afgegeven bij de DA. Kon meteen 32 euro afrekenen.....en nu weten we nog geeneens wat het is....
Ik vind het veel geld, maar misschien zit het eventuele consult er al bij in?

Ach dit jaar heeft Jack al zo'n 1500 euro gekost....dus 32 stelt dan niks voor ....

Aan het einde van de ochtend krijg ik de uitslag.

Ik hou jullie op de hoogte.
Jack ligt heel zielig in zijn mandje.

Wat kan ik hem het beste geven? Rijst met gekookte kip?

Afbeelding

Afbeelding

Miss Bordeaux
Naam hond(jes): Skippy en Blesje
Verjaardag hond: 29 feb 2004
Verjaardagen meer hondjes: Dag: 05 Maand: 11 Jaar: 2008

Bericht door Miss Bordeaux » vr 25 okt 2013, 09:59

Oei Stephanie, problemen met Jack !
Hopelijk is het snel te verhelpen, en zorgen dat Luca niet besmet wordt.
Zoals in de tekst van Lau hierboven, alles goed ontsmetten. Ben benieuwd wat het is.
Ik zou ook gekookte kip geven met wat rijst.

https://photos.app.goo.gl/D9mhwI73alfsuBBW2

stephanie

Bericht door stephanie » vr 25 okt 2013, 10:28

Ik ben nu bezig met een grote schoonmaak...

ik word helemaal kriegelig van het idee dat er door de hele gang diarree heeft gelegen al 3 nachten lang....
dus dat wordt flink soppen...

Ik heb net zijn dekentjes op 60 graden gewassen.....

Luca heeft vooralsnog geen last. Het is ook niet zeker of Jack giardia heeft hoor. We horen straks mee van de DA.

Afbeelding

Afbeelding

Kelly
Forum Moderator
Naam hond(jes): Spot & Sienna
Reu of teef: Reu & Teefje
Verjaardag hond: 05 apr 2009
Verjaardagen meer hondjes: Sienna: 8 januari 2011

Bericht door Kelly » vr 25 okt 2013, 13:30

Ik zou m ook even op rijst met gekookte kip geven.
Dit raden ze ook aan bij de dierenarts.
Hopelijk weten jullie snel wat hij heeft.
Afbeelding

Plaats reactie