Loopsheid

Plaats reactie
Kelly
Forum Moderator
Naam hond(jes): Spot & Sienna
Reu of teef: Reu & Teefje
Verjaardag hond: 05 apr 2009
Verjaardagen meer hondjes: Sienna: 8 januari 2011

Loopsheid

Bericht door Kelly » vr 07 okt 2011, 14:06

Sienna is nu ongeveer 1,5 week loops. Heb wel allerlei informatie opgezocht op internet, maar ik vraag me toch nog wat dingetjes af;

Ik lees dat heel veel mensen de hondjes geen broekje ofzo aan doen. Is het slecht om het hondje wel een broekje te laten dragen?
Voor zo'n klein hondje vind ik dat Sienna toch wel veel vloeit en vind het niet zo hygiënisch om haar dan zo in huis te laten lopen.

Maakt het verder nog iets uit wanneer wij haar willen laten helpen?Er staan heel veel verschillende meningen op wanneer nu het 'beste' is.
Afbeelding

Agnetha
Forum Fokdeskundige
Naam hond(jes): Spikey, Tygo, Harrie, Breeze, Yentle en Hazel
Reu of teef: 3x Reu en 3x Teef
Verjaardagen meer hondjes: Spikey 10-10-2003
Tygo 29-11-2004
Harrie 28-02-2005
Breeze 29-09-2005
Yentle 23-11-2007
Hazel 17-04-2012
Contacteer:

Re: Loopsheid

Bericht door Agnetha » vr 07 okt 2011, 14:24

Nog even 1,5 week doorbijten en het is weer over!

Of je Sienna een broekje aan wilt doen moet je zelf weten, het is alleen lastig als ze zich schoon willen houden maar slecht is het zeker niet. Hier hebben de meiden nooit wat aan en ze houden zich ook aardig netjes schoon maar ze lopen hier tussen de 5de en de 21 ste dag ook niet in de woonkamer rond want dat is dan het domein van de reuen.

Over steriliseren zijn de meningen inderdaad altijd sterk verdeeld dus kies waar je je zelf prettig bij voelt want het "beste" is voor iedereen anders.

Ik persoonlijk zou ze pas later steriliseren rond 18 maanden, dan zijn ze 2 of 3 keer loopsgeweest. Ze zijn dan geestelijk ook een stuk volwassener want wat ik vaak hoor is dat teven die voor de eerste loopsheid zijn gesteriliseerd allemaal pup blijven en nooit echt volwassen worden. Een pup van breeze is ook zo vroeg gesteriliseerd en die blijft qua gedrag ook pup vind ik.
Afbeelding

annemie
Naam hond(jes): E'Zazou en Grizzly Gio
Reu of teef: teef en reu
Verjaardag hond: 28 okt 2009
Verjaardagen meer hondjes: 18/7/2011

Bericht door annemie » vr 07 okt 2011, 14:31

Zazou draagt af en toe een broekje. Vooral als het tapijt er ligt, als ik bezoek krijg enzo. Maar eigenlijk valt het bloedverlies wel mee, je kunt er meteen overgaan met zo'n vochtig doekje. Ze houdt zichzelf ook netjes.
Wij gaan Zazou laten steriliseren ( begin december ) . Hier wordt er in het algemeen voor de eerste loopsheid gesteriliseerd, maar ik wou het nog niet. Ik ben blij met Agnetha haar antwoord, dat ga ik ook gebruiken als antwoord voor als ik nog eens commentaar zou krijgen.
Afbeelding

Alexandra
Team Happy
Naam hond(jes): Fleurtje & Madelief
Reu of teef: Mädelchens
Verjaardag hond: 04 jan 2010
Verjaardagen meer hondjes: Madelief: 10 juni 2011
Contacteer:

Bericht door Alexandra » vr 07 okt 2011, 14:34

Mijn Da vertelde dat de DA-en natuurlijk graag zien dat een teefje niet loops is geweest voordat ze gesteriliseerd wordt. Puur uit oogpunt van ziektes op later leeftijd.
Gedragsdeskundigen geven daarentegen aan wat Agnetha ook al zegt. Te vroeg betekent een hondje dat geen volwassen gedrag gaat vertonen, simpelweg omdat ze niet de kans heeft gekregen om uit te groeien tot een volwassen hond.
Minstens 2 keer loops laten worden is hun advies.

Wat het broekje betreft, wij hebben de mazzel gehad dat Fleur niet veel vloeide en zichzelf tot gekmakend toe verzorgde. Zij hoefde het broekje dus maar een dag of 3-5 echt aan.
Ik moet er wel bij zeggen dat we bankbekleding hebben dat wasbaar is. :grknipoog:
Maar het valt hier wel mee.
Er is niets mis met een broekje denk ik. Alleen de hondjes zelf vinden het vaak niet zo leuk en het moet niet de huis gaan irriteren natuurlijk
Afbeelding

Afbeelding

monique
Naam hond(jes): Bella
Reu of teef: teefje
Verjaardag hond: 29 mei 2009

Bericht door monique » vr 07 okt 2011, 17:41

Ik heb bella ook maar een paar dagen een broekje aan hoeven doen , ze vloeide ook maar weinig . ik kreeg als advies om 3 maanden na de eerte loopsheid te laten stereliseren.
en dat hebben wij dus gedaan . maar wat agneta zegt vind ik voor het gedrag ook heel logisch klinken .
Afbeelding

Lau
Team Happy
Naam hond(jes): Tessy
Reu of teef: Teefje
Verjaardag hond: 03 apr 2008

Bericht door Lau » vr 07 okt 2011, 17:55

Tessy had ook een broekje aan, de laatste week alleen nog maar 's nachts in bed omdat ze toen al minder vloeide.
Qua sterilisatie lees je idd verschillende dingen...
Tessy is 2x loops geweest voordat ik haar heb laten helpen.
Groetjes van Lau, pootjes van Tessy

Afbeelding

Jolly
Forum Moderator
Naam hond(jes): Happy
Reu of teef: Teefje
Verjaardag hond: 13 mar 2008

Bericht door Jolly » vr 07 okt 2011, 23:32

O jee, ik heb Happy al voor de eerste loopsheid laten steriliseren...... :weetniet:
Ik lees nu voor het eerst dat ze dan misschien pup blijven? Echt nog nooit van gehoord.
Nou ja, ik hou gelukkig erg van puppy's.... :mocking:
Afbeelding

Afbeelding

jeann6
Naam hond(jes): Tess onze jack russel en Zorro onze X-malamute
Reu of teef: teef en ex-reu
Verjaardag hond: 27 mei 2010
Verjaardagen meer hondjes: Zorro 11-02-2010

Bericht door jeann6 » za 08 okt 2011, 10:24

Wat ik weet is te vroeg laten helpen dan groeien ze niet echt mooi meer uit maar dan ging vooral op bij katers die bleven dan een kitten hoofdje houden.......kwa gedrag geen idee maar dat kan ik me ook wel voorstellen.

Toevallig van de week een polis gelezen van honden verzekeren en daar kreegje zelfs extra korting als je ze voor het eerste jaar liet helpen dus ook wat de DA zegt zou kunnen kloppen....

Maakt het allemaal niet makkelijker om een juiste keuze te maken :uh:

Tess heeft geen broekje aangehad was ook niet overdreven loops en hield zichzelf goed schoon.
(met af en toe de hulp van zorro :mocking: )
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie